خوش آمدید، میهمان گرامی!

زمان کنونی: 11-12-2016، 10:36 AM


 
امتیاز موضوع:
  • 33 رأی - میانگین امتیازات: 1.94
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ارسال: #1
21-07-2013، 02:13 PM - (آخرین ویرایش در این ارسال: 21-07-2013، 02:16 PM، توسط 1mosafer.)
1mosafer آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 690
تاریخ عضویت: Jun 2013
اعتبار: 58
سپاس ها 5899
سپاس شده 3211 بار در 685 ارسال
محل سکونت: تهران (تجریش)
 
موسیقی جَز (Jazz) چیست ؟


[تصویر:  JazzwSax.jpg]

در اوائل قرن بیستم همزمان با موسیقی دانان اروپایی نظیر آرنولد شونبرگ (arnold Schoenberg) و ایگور استراوینسکی (igor Stravinsky) که مشغول ایجاد نوآوری های بسیار در ساخت موسیقی بودند،
گونه ای از موسیقی در آمریکا که بعدها "جز" نام گرفت در حال شکل گیری و رشد بود.

سیاهان جنوب آمریکا را می توان اولین اجراکنندگان این سبک دانست.
آنها در خیابان، کافه، سالن های نمایش و.. به اجرای موسیقی بر مبنای تعاریف جز می پرداختند.
هرچند اصطلاح جز در حدود سال 1917 بسیار رایج شد، اما قبل از آن نیز این موسیقی اجرا می شده است.
به دلیل اینکه ابتدا جز فقط به صورت بداهه و بدون نت نویسی اجرا می شده، لذا از تاریخ و نحوه ساخت آثار اولیه این سبک اطلاعاتی در دست نیست.
به علاوه آثار بسیاری پس از رواج جز توسط گروه های بزرگ ساخته و اجرا شده که هیچ وقت ضبط نشده اند.

[تصویر:  20120913-hall-jazz-band-x600-1347573616.jpg]

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چطور سبکی بر پایه پیچیدگی های ریتمیک و نوازندگی به یکباره آنهم توسط سیاهان آمریکا گسترش می یابد؟

برای پاسخ به این سوال باید به منطقه اولیه زندگی سیاهان یعنی آفریقا رجوع کرد.
مبانی جز از موسیقی کشورهای غرب آفریقا که بیشتر برده ها از آنجا به آمریکا برده شدند گرفته شده است.
بداهه نوازی های بسیار با استفاده از سازهای بومی و اجرای ریتم های پیچیده با استفاده از سازهای کوبه ای از ویژگی های تاثیر گذار موسیقی آفریقا بر جز بودند.

بداهه نوازی را می توان قلب موسیقی جز دانست.
اجرای ملودی های غیر منتظره که برای شنوندگان پر از هیجان هستند بیانگر خلاقیت و قدرت نوازندگان این سبک است.
البته همه بخش های یک اثر جز بداهه نوازی نیست، ولی عامل هیجان و طراوت اثر است.
بیشتر نوازندگان این سبک نیز به سبب بداهه نوازی های خلاقانه خود ماندگار شده اند.
بداهه نوازی معمولا با انتخاب یک ملودی جذاب و سپس تغییر در آن به وسیله نت های تزیینی، کشش و زیر و بمی و... صورت می گیرد.
در طول بداهه نوازی نیز هارمونی مشخصی توسط ارکستر اجرا می شود تا تک نواز بر پایه آن هارمونی، بداهه نوازی کند.
برای ایجاد هارمونی در موسیقی جز اغلب از نظام تونال ( رایج در موسیقی کلاسیک) استفاده می شود.

ویژگی مهم دیگر موسیقی جز استفاده از شیوه call and response یا ندا و پاسخ است که در آن ملودی اجرا شده توسط خواننده یا ساز توسط یک یا چند ساز دیگر پاسخ داده می شود.
این ویژگی نیز احتمالا از آوازهای آفریقایی، نیایش های کلیسا، سرود های مخصوص کار و... گرفته شده است.
در همگی آنها نیز قطعه ای آوازی یا دعا توسط شخصی بیان شده و توسط دیگران پاسخ داده می شود.
با گسترش این سبک تقریبا در همه جای آمریکا گروه های موسیقی از همه اقشار جامعه تشکیل شدند.
این گروه ها در بسیاری از گردهمایی ها، جشن ها و تظاهرات شرکت داشتند.
تا دهه 40 موسیقی جز بیشتر برای رقص بود، اما بعد از آن مفاهیم بسیاری در ترانه، یا فرم های مختلف اجرای ملودی به آن افزوده شد.

[تصویر:  Copy-of-Jazz2.jpg]

یکی از مهم ترین بخش های موسیقی جز ریتم است.
بخشی از جذابیت های ریتمیک در موسیقی جز عبارتند از :
تاکید بر ضرب های ضعیف هر ریتم (در ریتم 4/4 ضرب های 2 و4) .
یا کشش یک نت در میان نت های با ارزش زمانی یکسان (مثلا دو نت چنگ که یک ضرب را تشکیل می دهند به 2/3 و1/3 یک ضرب تقسیم شوند) ،
اتصال ضرب های قوی و ضعیف به یکدیگر(سنکوپ).
البته ریتم های جز بسیار گسترده تر از این تغییرات هستند. گاهی نوازنده برای ایجاد حس مورد نظر خارج از چهارچوب های قابل نگارش در موسیقی عمل می کند.
با گذشت زمان ریتم های جز گسترده تر و بی قاعده تر شدند.
ملودی نیز در موسیقی جز بسیار انعطاف پذیر است.
در برخی آثار نیز نت های افتاده (bent) یا محزون (Blue) متاثر از موسیقی بلوز شنیده می شود.

ویژگی مهم دیگر در موسیقی جز ارکستراسیون است.
سازهایی مثل کنترباس،کوبه ای ها، پیانو و گیتار اجرای ریتم و جذابیت های آن را بر عهده دارند.
اما بخش ملودی و بداهه نوازی ها اغلب توسط سازهای بادی برنجی، کلارینت،پیانو، ویبرافون و.. اجرا می شود.
جز بر خلاف موسیقی ارکسترال کلاسیک تاکید بیشتری بر سازهای بادی دارد تا سازهای آرشه ای.
همچنین در جز رنگ صدای هر ساز مورد توجه قرار می گیرد، ولی در موسیقی سمفونیک تاکید بر مجموعه صدای سازهاست.


عشق به مادر و وجود گرانبهایش ، نعمتی غیر قابل قیاس و فقدانش خللی جانسوز بر اعماق روح و احساس انسان می فشاند.
عروج عارفانه مادر گرامیمان را به امید وصول به عرش معلای فردوس برین به سوگ نشسته ایم.
 سپاس شده توسط Milad ، totiya206 ، sameti ، Amir-Ariya ، صالح غلامیان ، ali1 ، سعید جوادی ، Bahram_AAAA ، ALI.M.R
پاسخ با نقل قول
 



ابزار موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تنظیمات موضوع
پرش به انجمن:



Top
موزیکسازان از بهار سال 1392 در جهت پیشرفت موسیقی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این سایت در ساماندهی وزارت ارشاد ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. کلیه ی حقوق برای موزیکسازان مرجع تخصصی موسیقی ایران محفوظ میباشد.
logo-samandehi