خوش آمدید، میهمان گرامی!

زمان کنونی: 06-12-2016، 02:37 PM


 
امتیاز موضوع:
  • 8 رأی - میانگین امتیازات: 2.63
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ارسال: #1
28-10-2014، 06:19 PM - (آخرین ویرایش در این ارسال: 02-11-2014، 01:47 AM، توسط سعید شهباز.)
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
مباحث هارمونی


40دوستان عزیز در این بخش به صورت پله پله مطالب مربوط به علم هارمونی رو براتون توضیح خواهم داد امیدوارم مورد پسند شما قرار بگیره40
 سپاس شده توسط ALI.M.R ، ali1 ، Koresh ، djmb
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #2
28-10-2014، 06:28 PM - (آخرین ویرایش در این ارسال: 28-10-2014، 06:30 PM، توسط سعید شهباز.)
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
RE: مباحث هارمونی


مبانی اولیه :
همونطور که میدونید دو نت از هم یک فاصله مشخص دارند.
مثلا نت دو و نت ر از یک فاصله ی دوم بزرگ تشکیل شدند که مبحث فواصل را باید قبلا آموخته باشید.
حال اگر این دو نت را به صورت پشت سر هم اجرا و بشنویم در واقع تولید یک ملودی کرده ایم، در حالی که اگر این دو نت را با هم و همزمان اجرا وبشنویم تولید یک صدای هارمونیک کرده ایم.
روی پیانو این مثال را اجرا و بشنوید.
[تصویر:  jkjca7is2puz8qlz8tri.gif]
 سپاس شده توسط ATMX ، djmb
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #3
28-10-2014، 06:38 PM -
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
RE: مباحث هارمونی


صداها از نظر گستره ی صوتی به چهار دسته تقسیم می شوند
باس

تنور

آلتو

سوپرانو

که باس در واقع شامل صداهای بم و آلتو صدایی زیرتر از بم و به همین منوال تا سوپرانو صدا کاملا زیر و به اصطلاح تیز میشود

به عنوان مثال یک خواننده زن که دارای صدایی بسیار نازک است می تواند در گستره صوتی سوپرانو آواز بخواند یا یک خواننده مرد با صدای بم میتواند در گستره ی صدای باس آواز بخواند.
 سپاس شده توسط ATMX ، djmb
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #4
28-10-2014، 06:43 PM - (آخرین ویرایش در این ارسال: 28-10-2014، 06:43 PM، توسط سعید شهباز.)
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
RE: مباحث هارمونی


وقتی از هارمونی صحبت می کنیم باید این را بدانیم که دو نتی که با هم اجرا میشنود باید از نظر فاصله با هم هارمونی داشته باشند و به اصطلاح این دو نت تولید صدای مطبوع کنند. مثلا اگر بر روی ارگ و یا پیانو نتهای دو - می - سل را با هم بگیریم در واقع تولید آکورد دو ماژور کرده ایم و این صدا به گوش ما مطبوع و خوشایند است یعنی صداها با هم کنسونانس دارند، در حالی که اگر مثلا نت دو و نت ر و نت می را با هم اجرا کنیم صدایی تولید می شود که اصلا به گوش خوشایند نیست و به اصطلاح دیسونانس دارد
 سپاس شده توسط ATMX ، Koresh ، djmb
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #5
28-10-2014، 06:46 PM -
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
RE: مباحث هارمونی


علم هامونی در واقع به تجزیه و تحلیل این فواصل که قرار است با هم اجرا شوند و تولید صداهای مطبوع نماید می پردازد و در این میان فراگیری قوانین هارمونی باعث می شود تا برای ساخت یک قطعه و ملودی با رعایت اصول و مقررات هامونیک بتوان به این هدف دست یافت.



ادامه دارد.
 سپاس شده توسط ATMX ، Koresh ، djmb
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #6
30-10-2014، 09:48 AM -
ali1 آفلاین
کاربر فعال
کاربر سایت
**
ارسال‌ها: 133
تاریخ عضویت: Apr 2013
اعتبار: 9
سپاس ها 87
سپاس شده 509 بار در 128 ارسال
محل سکونت:
 
RE: مباحث هارمونی


با عرض تشکر به دوستان و اقای سعید شهباز دست گلت درد نکنه بخاطر این مطالب بسیار مهمت انشاالاه باز هم ادامه بدین واقعا علم هارمونی برای یه کیبوردیست یا پیانیست خیلی مهم است.[تصویر:  02.gif]
فروش ارگgem wk8تمیز[url=http://][/url]
 سپاس شده توسط سعید شهباز
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #7
02-11-2014، 01:56 AM - (آخرین ویرایش در این ارسال: 02-11-2014، 02:04 AM، توسط سعید شهباز.)
سعید شهباز آفلاین
مدیر ارشد و عضو هیئت مدیره ی سایت
مدیر ارشد
******
ارسال‌ها: 908
تاریخ عضویت: May 2013
اعتبار: 68
سپاس ها 4016
سپاس شده 4928 بار در 917 ارسال
محل سکونت: تهران
 
RE: مباحث هارمونی


حالا که می دانیم گستره صوتی برای انسان و حتی صدای سازها به چهار دسته و بخش تقسیم شده اند و معنا و مفهوم صدای مطبوع را هم فرا گرفتیم توضیح این مطلب راحت تر است که یک آهنگساز میتواند با رعایت قوانین هارمونی برای چهار خط ملودی در هر یک از چهار بخش گستره صوتی نت نویسی کرده و آهنگی با هارمونی ایجاد نماید و رمز موفقیتش رعایت علم هارمونی و فواصل صحیح بین نت هر یک از بخشهاست

به مثال زیر دقت کنید
[تصویر:  h3ha78ba9cv9x8u4gf3.jpg]

خط ملودی اول تنها ملودی بدون قواعد هامونیکیست ولی در ملودی دوم در واقع ملودی در هر چهار بخش نوشته شده و برای اجرای آن نیاز به چهار ساز است که هر یک تنها یک خط از ملودی را اجرا و شنیدن آن با هم حس ارکستراسیون را بوجود می آورد
 سپاس شده توسط djmb ، ATMX
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #8
22-01-2016، 02:53 AM -
farzinsabbagh آفلاین
کاربر جدید
کاربر سایت
ارسال‌ها: 4
تاریخ عضویت: Jan 2016
اعتبار: 0
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
محل سکونت: تبریز
 
RE: مباحث هارمونی


نقل قول: وقتی از هارمونی صحبت می کنیم باید این را بدانیم که دو نتی که با هم اجرا میشنود باید از نظر فاصله با هم هارمونی داشته باشند و به اصطلاح این دو نت تولید صدای مطبوع کنند. مثلا اگر بر روی ارگ و یا پیانو نتهای دو - می - سل را با هم بگیریم در واقع تولید آکورد دو ماژور کرده ایم و این صدا به گوش ما مطبوع و خوشایند است یعنی صداها با هم کنسونانس دارند، در حالی که اگر مثلا نت دو و نت ر و نت می را با هم اجرا کنیم صدایی تولید می شود که اصلا به گوش خوشایند نیست و به اصطلاح دیسونانس دارد
البته برای ابهام زدایی برای دوستان عزیز که آشنایی کمی با موسیقی غیر پاپ دارند و با اجازه اساتید گرامی عرض میکنم:
اولا باید در هنر وجود ندارد
ثانیا بسیاری از فواصل که در گذشته دیسونانس تلقی میشدند امروزه دیسونانس محسوب نشده بلکه فقط عنوان تفاوت به آنها اطلاق میشود، یک آکورد که در بر دارنده نت های دو ر می به طور همزمان باشد آکوردی جدید است. هرچند اینگونه آکوردها در سبک جز و دیگر سبک ها بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند ولی متاسفانه ایرانیان اندر خم کوچه ی درجات تنال و آکورد های سه صدایی هستند و نهایتا از آکوردهای هفتم نمایانِ ابداع شده در اوایل قرن نوزدهم استفاده میکنند.
هنر کشف ناشناخته هاست نه تکرار شناخته ها
پاسخ با نقل قول
 



ابزار موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تنظیمات موضوع
پرش به انجمن:



Top
موزیکسازان از بهار سال 1392 در جهت پیشرفت موسیقی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این سایت در ساماندهی وزارت ارشاد ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. کلیه ی حقوق برای موزیکسازان مرجع تخصصی موسیقی ایران محفوظ میباشد.
logo-samandehi