خوش آمدید، میهمان گرامی!

زمان کنونی: 10-12-2016، 07:31 AM


 
امتیاز موضوع:
  • 23 رأی - میانگین امتیازات: 2.26
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ارسال: #1
18-05-2013، 02:28 AM -
سعید جوادی آفلاین
مدیر کل انجمن
مدیر کل انجمن
*******
ارسال‌ها: 2,273
تاریخ عضویت: Apr 2013
اعتبار: 112
سپاس ها 8577
سپاس شده 10618 بار در 2273 ارسال
محل سکونت: تالش
 
Music  حساس به ضربه (سرعت نواختن)، Touch Response یا Initial Touch


قصد داریم تا مطالب مهمی را درباره چگونگی عملکرد سیستم کلاویه کیبردها (ارنجرها و سینتی سایزرها و ...) خدمتتان ارائه دهیم. امیدواریم تا این مطالب مفید واقع شود. این اطلاعات میتواند در استفاده و نگهداری بهتر سیستم، توسط شما تاثیر گذار باشد.


"حساس به ضربه (سرعت نواختن)، Touch Response یا Initial Touch"

کلاویه های کنونی در کیبردها، برگرفته شده از کلاویه های پیانو و ارگ های قدیمی میباشند. در پیانوهای آکوستیک (از گذشته تا حال)، با فشردن هر کلاویه، یک چکشک چوبی به سیم پیانو ضربه میزند و باعث تولید صدای نت مربوطه میشود. هرچه کلید را محکمتر بزنید، صدای بلندتری خواهید شنید و هر چه آرامتر، صدای ملایمتری خواهید شنید. چگونگی این فرایند در تصویر زیر دیده میشود:
[تصویر:  Piano_key.gif]
در زمانی که هنوز الکترونیک به اندازه امروز پیشرفت نکرده بود، تولید صدا در ارگ ها توسط حرکت هوا یا بخار آب انجام میشد. در آن زمان آب در دیگ های بزرگی به جوش می آمد و در زمانی که کلید ارگ فشار داده میشد، حرکت سریع بخار آب یا هوا در لوله ی متصل به آن کلید، صدای نت مربوطه را ایجاد میکرد. با کمتر یا بیشتر فشار آوردن بر روی کلید ارگ، فشار بخار یا هوای عبوری از لوله تغییر میکرد و در نتیجه بر روی بلندی صدای نت ایجاد شده تاثیر می گذاشت. در تصویر زیر، یک ارگ قدیمی را میبینید:

[تصویر:  Organ.jpg]
بعدها با پیشرفت الکترونیک، ارگ های الکترونیکی نیز پا به عرصه وجود گذاشتند. در این ارگ ها، صدای نت ها، توسط یک مدار الکترونیکی ایجاد میشد. اگر چه تنوع صدا ها در این ارگ ها افزایش یافت و در برابر ارگ های قدیمی ابعاد بسیار کوچک و باور نکردنی داشتند، ولی بلندی صدای نت ها در آن، تنها به توسط یک پدال پائی قابل تغییر بود. در این ارگ ها صدای خروجی به تقویط کننده، از یک ولوم پائی رد میشد، که با فشار دادن بر روی پدال پائی و تغییر وضعیت در آن، بلندی و حجم صدا قابل تغییر بود. تصویر زیر یک نمونه از این ارگ ها را نشان میدهد:

[تصویر:  Organ2.jpg]
پس از گذشت مدت زمان زیادی، الکترونیک دیجیتال، جای الکترونیک آنالوگ را در ساخت ارگ ها به خود اختصاص داد. با فناوری دیجیتال، ارگ هائی ساخته شدند که نوازنده آن میتوانست بلندی صدای هر نت را تغییر دهد. ولی چگونه؟

منبع : انجمن صداساز

 سپاس شده توسط رضا اعتمادی
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #2
18-05-2013، 03:12 AM -
سعید جوادی آفلاین
مدیر کل انجمن
مدیر کل انجمن
*******
ارسال‌ها: 2,273
تاریخ عضویت: Apr 2013
اعتبار: 112
سپاس ها 8577
سپاس شده 10618 بار در 2273 ارسال
محل سکونت: تالش
 
RE: حساس به ضربه (سرعت نواختن)، Touch Response یا Initial Touch


در کلاویه ارگ های (کیبردهای) دیجیتال، به جای یک کنتاکت که در ارگ های انالوگ استفاده میشد، از دوکنتاکت استفاده شده است که با فاصله زمانی عمل میکند. به این صورت که؛ در زمانی که کلاویه ارگ توسط نوازنده زده میشود، کنتاکت اول عمل کرده و همین که کلاویه کمی پائین تر آمد، کنتاکت دوم نیز عمل میکند. ارگ یا کیبرد فاصله زمانی عملکرد این دو کنتاکت را محاسبه کرده و با توجه به زمان بدست آمده، بلندی صدای نت مربوطه را کنترل میکند. هر چه فاصله زمانی اتصال این دو کنتاکت کمتر باشد، بلندی صدا بیشتر خواهد بود و برعکس، هر چه این فاصله زمانی بیشتر باشد، بلندی صدای تولید شده کمتر خواهد بود.

به عبارت دیگر هر چه نوازنده کلید را سریع تر بفشارد، نت با صدای بلندتری تولید میشود.

تا اینجا مقدمات مطلب را خدمتتان عرض کردیم و هم اکنون به موضوع این سرفصل رسیده ایم. معنی حساسیت به ضربه یا تاچ رسپونز (Touch Response) چیست؟ و چگونه عمل میکند؟ آیا محکم تر زدن (نواختن با نیروی بیشتر) بر روی کلاویه کیبردهای دیجیتال صدای بلندتری تولید میکند یا سریعتر زدن بر روی آنها؟

نکته بسیار مهم اینست که اغلب کیبرد ها حساس به سرعت زدن کلید هستند، نه فشار بر روی کلید. توجه بفرمائید که مقوله افترتاچ (After Touch) مقوله ای دیگر است و به مبحث کنونی ما بصورت مستقیم مرتبط نمیباشد.

سوال ما اینجاست که وقتی شما پیانو میزنید، ضربه شما بر روی کلاویه پیانو در بلندی صدای تولید شده موثر است. حال اگر پشت یک کیبرد بنشینید، آیا به همان روش که بر روی پیانو میزنید بایستی بر روی کیبرد خود بنوازید؟

کلاویه های پیانو از چوب ساخته شده است و طبیعتا جرم بیشتری نسبت به کلید های پلاستیکی کیبردها دارد. زمانی که شما بر روی کلید های پیانو ضربه میزنید، شدت ضربه شما، با توجه به جرم کلاویه تبدیل به اندازه حرکت شده و به چکشک ها منتقل میشود. این چکشک خواهد بود که ضربه شما را به سیم پیانو منتقل میکند. هر چه شدت ضربه چکشک بر روی سیم پیانو بیشتر باشد، بلندی صدا بیشتر خواهد بود.

ولی بر روی کیبردی که وزن کلاویه های آن چند گرم بیشتر نیست، ضربه شدید شما، تنها میتواند با عث شکستگی کلاویه ها شود! به عبارت دیگر، انرژی لازم برای ایجاد طنین در سیم های پیانو، از ضربه برخورد چکشک به سیم پیانو حاصل میشود که این ضربه نیز زائیده اثر ضربه انگشت شما بر روی کلاویه است. ولی در کیبردها، این انرژی صرف چه چیز میشود؟ تولید صدا؟ خیر! شکستن کلاویه ها یا کنتاکتور ها !!!

پس توجه داشته باشید که ترفند نواختن پیانو بر روی پیانو، با نواختن پیانو بر روی کیبرد کمی متفاوت است. بر روی کیبرد، بایستی سرعت حرکت انگشت در فشار دادن کلاویه را جایگزین ضربه کنید. همان کاری که وزن کلاویه های پیانو در پیانوی آکوستیک انجام میدهد. حال سرعت بیشتر در فشرن کلاویه های کیبردها، باعث افزایش بلندی صدا میشود، و کاهش سرعت، نتیجه ای معکوس به دنبال دارد. به همین دلیل است که پیانیست ها، احساس خوبی از نواختن پیانو بر روی کیبرد ندارند. برای این افراد، کیبردهائی با کلاویه های پیانوئی ساخته شده است. در اینگونه کلاویه ها، مکانیزم عملکرد کلاویه های پیانوی آکوستیک، جایگزین روش معمول در کلاویه های ساده کیبرد ها شده است که برای بحث، نیاز به سرفصل مجزائی دارد.

حال بنظر شما، نوازندگی با کیبردهائی که دارای کلاویه پلاستیکی ساده هستند با کلاویه کیبردهای پلاستیکی دارای سرب، چه فرقی دارد؟
زمانی که بر روی کلاویه های پیانو میزنید، پس از برخورد چکشک به سیم پیانو، کلاویه با آرامی به بالا برمیگردد. این هم به دلیل وزن کلاویه است که باعث میشود کلاویه ارامتر به حالت اصلی خود برگردد و هم به دلیل نوع مکانیزم بکار برده شده در عملکرد کلاویه های پیانو است. در پیانو های آکوستیک، این فنر نیست که کلاویه را به جای اول خود بر میگرداند، بلکه وزن خود کلاویه و کمی هم از عکس العمل ضربه است که باعث برگشت کلاویه به وضعیت اولیه میشود.

ولی در کیبردهائی که از کلاویه های پلاستیکی در آن استفاده شده است، عمل برگشت کلید به وضعیت قبل خود، توسط یک فنر انجام میپذیرد. طبیعی است که زمانی که انگشت خود را از روی کلاویه اینگونه کیبرد ها بر میدارید، کلاویه با سرعت بسیار زیادی به موقعیت لولیه خود باز میگردد. آنقدر سرعت برگشت زیاد است که تصور میشود انگشت نوازنده، چسبیده به کلاویه پائین رفته و همچنان چسبیده به کلاویه به موقعیت اولیه بر میگردد.

حال متوجه میشویم، زمانی که وزن کلاویه ها افزایش پیدا میکند، سرعت برگشت کلاویه به وضعیت اولیه نیز تغییر پیدا میکند. اگر چه این تغییر زیاد نیست، ولی در نوازندگی بی تاثیر نیست.

همانطور که ملاحظه فرمودید، سه روش کلی در تولید کلاویه های کیبردها استفاده میشود.
1- کلاویه های نوع اول: پلاستیکی و ساده
2- کلاویه های نوع دوم: پلاستیکی و وزین (یا سرب دار)
3-کلاویه های نوع سوم: پلاستیکی یا چوبی با مکانیزم پیانو (که به Hammer Action نیز معروفند)

برای مثال کلاویه های کیبردهای رواند E-80 و کرگ Pa800 و یا یاماها تایروس و کاسیو CTK-5000 از نوع پلاستیکی ساده هستند.
و کلاویه های رولند G-70 و یا کرگ Pa2x و یاماها موتیف XS7 از نوع پلاستیکی وزین هستند.
و کلاویه های رولند فانتوم G8 و یا کرگ Pa588 و یا یاماها مونیف XS8 از نوع پیانوئی (Hammer Action) هستند.

* توجه بفرمائید که در نامیدن خصوصیات و تکنولوژی ها، شرکت ها از نام های غیر یکسان استفاده میکنند. برای مثال Touch Response همان خصوصیت Initial Touch است و یا Hammer Action همان Hammer Effect است و نظایر آن. اگر چه ممکن است در جزئیات خود، کمی متفاوت باشند، ولی کلیات آن که مورد نظر ماست، یکسان است.

ادامه دارد ......

منبع : انجمن صداساز

 سپاس شده توسط صالح غلامیان
پاسخ با نقل قول
 

ارسال: #3
18-05-2013، 03:14 AM -
سعید جوادی آفلاین
مدیر کل انجمن
مدیر کل انجمن
*******
ارسال‌ها: 2,273
تاریخ عضویت: Apr 2013
اعتبار: 112
سپاس ها 8577
سپاس شده 10618 بار در 2273 ارسال
محل سکونت: تالش
 
RE: حساس به ضربه (سرعت نواختن)، Touch Response یا Initial Touch


نکته مهم؛ ما از کیبردها برای شبیه سازی صداهای سازهای مختلف استفاده میکنیم. گاهی بجای پیانو، گاهی بجای گیتار، گاهی بجای ارگ و ....
این تنها مهم نیست که صدای طبیعی در کیبرد موجود باشد. به همان اندازه طبیعی نواختن آن ساز نیز مهم است. مثلا اگر در تکنوازی با ترومپت، چند نت ای بنوازیم طبیعی خواهد بود؟ مگر ترمپت توانائی اجرای بیش از یک نت را دارد؟ این مبحث به همان اندازه مهم است که قابلیت کلاویه های کیبرد در نواختن اهمیت دارد.

بنظر شما با کیبردهای کلاویه سنگین و پیانوئی، به راحتی کیبردهای کلاویه پلاستیکی میتوان نوازندگی گیتار را شبیه سازی کرد؟ همینطور برای نوازندگی پیانو با کیبردهای کلاویه پلاستیکی و کلاویه سنگین؟ بنظر میرسد، تنوع در ساخت کیبردها و تکنولوژی تولید آنها بی دلیل نیست. پس بایستی منطقی تر و علمی تر به انتخاب کیبرد مورد نظر خود بپردازیم.

نکته مهم دیگر آنست که نوع نوازندگی خود را با ساز انتخابی خودمان تطبیق دهیم. همانطور که دیدیم، "محکم" تر نواختن بر روی کلاویه های پلاستیکی کیبردها، بر روی بلندی صدا تاثیر گذار نیست. بلکه "سریعتر" نواختن بر روی کلاویه ها بر روی بلندی صدا موثر است. با نواختن صحیح، به نگهداری بهتر و سالمتر از ساز خود کمک کنیم.

سوال؛ من بر روی کلاویه های پلاستیکی کیبرد خودم محکمتر میزنم، و اتفاقا صدا بلند تر میشود. مگر شما نمیگوئید بلندتر نواختن اثر سرعت است نه قدرت. من که محکم میزنم، پس چرا تاثیر گذار است؟

جواب؛ برای جواب شما به مطرح کردن یک مثال میپردازیم. از این مثال تعجب نکنید، جواب مهم است. میخواهیم پوست یک گردو را بشکنیم؛

روش اول، با یک دستگاه "پرس" آرام آرام بر روی گردو فشار می آوریم. گردو میشگند. در واقع انرژی لازم برای شکستن گردو، بصورت مستقیم از "نیروی" وارد شده توسط دو "فک" دستگاه پرس تامین شده است.

روش دوم، یک "پتک" ده کیلوئی را خیلی آرام بر روی پوست گرد و قرار میدهیم. پوست گردو نمیشکند! حال پتک را کمی (در حدود 20 سانت) از روی زمین بلند کرده و آنرا رها میکنیم. گردو خرد میشود!!!

روش سوم، یک چک کش نجاری کوچک را بر روی گردو قرار میدهیم، گردو نمیشکند، آنرا از ارتفاع بیست سانتی نسبت به گردو رها میکنیم. باز گردو نمیشکند. حال آنرا به ارتفاع شصت سانتی برده و آنرا رها میکنیم. احتمالا گردو میشکند! شاید نیاز به دوبار یا بیشتر تکرار این عمل باشد.

نتیجه: انرژی لازم برای شکستن گردو از تابعی مرتبط بین وزن و مجذور سرعت چیزی که به آن ضربه میزند تشکیل شده است. این انرژی نهایتا باعث شکستن گردو میشود.

در کیبردها، قبل از اینکه ضربه شما توسط دمپر یا ضربه گیر زیر کیبرد جذب شود، کنتاکت دوم عمل کرده و صدا تولید میشود. در این هنگام شما بایستی، انگشت خود را از ادامه حرکت باز دارید. با توقف انگشت شما، از ایجاد ضربه جلوگیری شده و تنها سرعت نواختن باقی می ماند که توسط دو کنتاکتور کلاویه دریافت شده و صدا به خوبی تولید شده است. در واقع خود شما ضربه انگشت خود را مهار میکنید. اگر انگشت خود را از ادامه حرکت باز ندارید، ضربه انگشت شما توسط کلاویه به ضربه گیر رسیده و دمپ میشود. ولی ادامه این کار در مدت زمانی که وابسته به قدرت انگشت شما است (مثلا شش ماه، کمتر یا بیشتر)، باعث شکسته شدن کلاویه و یا کنتاکتور مابین ضربه گیر و انگشت شما میشود. همانند پوست گردو که مابین زمین و چکش خرد میشود!

اگر چه آنچه که خدمت شما به عنوان نحوه صحیح نواختن ارائه شد، یک "روش" است که نیاز به تمرین دارد.

منبع : انجمن صداساز

 سپاس شده توسط صالح غلامیان ، سعید شهباز
پاسخ با نقل قول
 



ابزار موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تنظیمات موضوع
پرش به انجمن:



Top
موزیکسازان از بهار سال 1392 در جهت پیشرفت موسیقی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این سایت در ساماندهی وزارت ارشاد ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. کلیه ی حقوق برای موزیکسازان مرجع تخصصی موسیقی ایران محفوظ میباشد.
logo-samandehi