خوش آمدید، میهمان گرامی!

زمان کنونی: 10-12-2016، 03:39 AM


 
امتیاز موضوع:
  • 10 رأی - میانگین امتیازات: 3.1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ارسال: #1
03-07-2014، 02:11 PM -
djmb آفلاین
متخصص Fl Studio
پاسخگو
*****
ارسال‌ها: 466
تاریخ عضویت: Nov 2013
اعتبار: 20
سپاس ها 716
سپاس شده 1152 بار در 453 ارسال
محل سکونت: ilam
 
افکت های بسیار مهم در اجرای زنده


کمپرسور (Compressor)
کمپرس کردن صدا به چه معناست؟
کمپرسور یکی از مهم ترین ابزارهای ضبط موسیقی بوده، اما در بسیاری مواقع موجی از ابهام آن را فرا گرفته است. فرای ظرفیت بالای آن در استودیو ها به منظور رکورد، کاربردهای وسیعی در اجرای زنده موسیقی نیز برای این ابزار ایجاد شده است. کاربرد این ابزار در موسیقی، به طور طبیعی، باعث همپوشانی مهندسی و خلاقیت شده است، اما برای اهداف ما، پیش از این که بتوانیم وارد جنبه های خلاقانه بشویم، درک ابتدایی از کمپرسور الزامی می باشد.
  • کمپرسور (Compressor):
    کمپرسور وسیله ای است که دامنه دینامیک محتویات سیگنال را کاهش می دهد. این موضوع در ضبط صدای خواننده یا سازی که صدای آن از سطوح پایین (low level) تا سطوح بالا (high level) با تغییرات زیادی همراه بوده (به طور ساده دارای نوسان بالایی است) کارآمد می باشد. کاهش دامنه دینامیک باعث کاهش جزیی سطوح بالا و افزایش سطوح پایین می شود و در نتیجه میانگین سطح به طور کلی افزایش می یابد. این کار از الزام برای تغییرات ممتد سطح صدا به صورت دستی جلوگیری کرده و تنظیم بهینه سطوح را برای مهندس صدا آسان تر می کند و به صدای ساز یا خواننده کمک می کند تا در میکس اجرای زنده از هماهنگی بهتری برخوردار شود.
  • لیمیتر (Limiter):
    لیمیتر وسیله ای بوده که مانع افزایش سطح صدای خروجی مسیر یک سیگنال از حدی که قبلا تعریف شده است می شود. یکی از کاربردهای موثر لیمیتر را می توان به محافظت از بلندگوهای PA در مقابل افزایش بار و دیستورشن اشاره کرد . لیمیت کردن از کلیپ شدن صدا (دیستورشن) هم در سیستم های دیجیتال و هم در سیستم های آنالوگ جلوگیری می کند.
کمپرسور از نگاهی جدید
یک کمپرسور عالی، آمپلی فایری است که نسبت ورودی/خروجی آن ثابت باشد: در نتیجه در صورت استفاده از یک کمپرسور 2:1، افزایش ورودی به اندازه 2 دسی بل، خروجی مربوطه را 1 دسی بل افزایش می دهد، یا نصف خروجی برابر ورودی است و در نتیجه به این نسبت ، 2:1 می گویند. به طور مشابه، نسبت 4:1 یعنی افزایش ورودی به اندازه 4 دسی بل، منتج به افزایش خروجی به اندازه 1 دسی بل می شود. به این اعداد نسبت کمپرسور (Compression Ratio) گفته می شود. هر چه نسبت کمپرسور بالاتر باشد، دامنه دینامیک کوچک تر می شود. در نسبت کمپرسور 20:1 یا بی نهایت، کمپرسور مانند یک لیمیتر عمل می کند.
ریورب (Reverb)
استفاده از چه میزان از ریورب کفایت می کند؟
بعد از اکولایزر و کمپرسور، ریورب (Reverb) افکتی است که کاربرد زیادی برای مهندسین صدابرداری زنده دارد. برای استفاده از این ابزار قدرتمند به اندازه بهینه، می بایست برخی از مفاهیم اولیه آن را درک کرد.
ریورب ادامه صدا در یک اتاق پس از توقف سیگنال از طرف منبع تولید صدا است. همه ما صدای ریورب را در حین دست زدن (یا به زمین زدن توپ بسکتبال) در یک فضای بزرگ و بسته مانند سالن بسکتبال شنیده ایم. همه اتاق ها مقداری ریورب دارند، حتی اگر متوجه آن نشویم. مشخصه های ریورب نقش بزرگی در کیفیت صدای اتاقی که در آن هستیم بازی می کنند. گاهی به طور اشتباه ریورب را اکو (ECHO) اطلاق می کنند که پدیده ای کاملا متفاوت است.
مغز ما با شنیدن صدای یک فضا (اتاق) و ریورب آن اطلاعات زیادی در مورد آن فضا دریافت می کند. در نتیجه به هنگام تقویت ریورب یک اتاق به کمک ریورب الکترونیکی میبایست انتخاب بسیار با دقت صورت پذیرد. در ادامه توصیه هایی برای جلوگیری از گل آلود شدن صدا توسط ریورب آمده است.
برای آهنگ هایی با سرعت (Tempo) بالاتر از decay time کوتاه تر استفاده کنید. برنامه های room، gate یا early reflections با decay time تا 1.5 ثانیه را امتحان کنید. ریورب طولانی باعث کاهش شفافیت می شود. ریورب های طولانی ممکن است در آهنگ هایی با سرعت پایین تر مانند قطعات رمانتیک یا میکس های محیطی کارآمد باشند. تنظیمات plate یا hall را امتحان کنید تا بهترین را انتخاب کنید. حتی سخت افزاری همچون Alesis Nano Verb با قیمت مقرون به صرفه، خود ریورب plate متنوعی ارایه می کند.
استفاده از اکولایزر روی ریورب می تواند با محدود کردن پهنای باند افکت آن را کنترل کند و از گل آلود شدن صدا جلوگیری کند. ریورب "طبیعی" پهنای باند نسبتا پایینی دارد، در نتیجه اگر تلاش می کنید که حساسیت اتاقی که در آن می نوازید را حفظ کنید، از پهنای باند فرکانس بالا و کمتر از 8 کیلوهرتز استفاده کنید. مثلا برای سازهای باس (کیک درام، گیتار باس، سینتیسایزر یا گیتار) فیلترهای حذف باس (bass roll-off) یا اکولایزر در حدود 80 تا 100 هرتز را امتحان کنید. این کار از ترکیب شدن آن ها با محو شدن (desay) ریورب فرکانس پایین جلوگیری می کند. به یاد داشته باشید که وقتی از ریورب استفاده می کنید، برداشت شنونده از کل میکس را تحت تاثیر قرار می دهید، نه فقط صدای سازی که به آن افکت می دهید. غیر از زمانی که از ریورب به عنوان افکتی خلاق در میکس های خلوت استفاده می کنید، ریورب طولانی روی صداهای بم تاثیر خوبی ندارد.
ریورب، با کم کردن میزان ریورب، صدا یا ساز نزدیک تر شده و با ریورب بیشتر صدا دور تر می شود، این موضوع تاثیری فضایی ( از نظر مکان صدا یا ساز) روی صدا و شنونده ای که آن را دریافت می کند دارد. از ایجاد فضای مناسب برای صدا در محتوای میکس و اتاق اطمینان حاصل کنید. برخی از مهندسین میکس ریورب زیادی روی صدای خواننده قرار می دهند، اما صداها هنوز در جلوی میکس هستند. برای ایجاد این افکت، از pre-delay با زمان 45 تا 120 میلی ثانیه استفاده کنید تا صدای خشک اتاق را از افکت دور کنید. ریورب صدای خواننده با پهنای باند کامل باعث تاکید روی هیس صدا می شود، در نتیجه باید مراقب سیگنال با فرکانس بالای زیاد باشید. دستگاهی مانند Eventide Eclipse دارای ریورب با کنترل کامل اکولایزر برای کانال های مختلف و افکت های دیگر است.
اکسایتر Exciter
اکسایتر (انهنسر Enhancer) درخشش خاصی به صدا، به ویژه به صدای خواننده می دهد. این افکت در جاهایی که صدا “flat” است، روشنی خاصی به صدا می دهد. اکسایتر فرکانس های بالای صدا را برداشته و به طور دینامیک آن را تغییر می دهد، سپس صدای اصلی را با فیلتر حذف می کند و هارمونیک ایجاد شده را با سیگنال اصلی دوباره میکس می کند. این افکت به فرکانس بالا درخشش می دهد و بدون ایجاد هیس و مشکلات فاز که با تقویت فرکانس های بالا توسط اکولایز رخ می دهد، صدای خواننده یا ساز را زنده تر و هیجان انگیزتر می کند. اگر از این افکت درست استفاده شود، می تواند صداهای زیبایی تولید کند. اما با استفاده بیش از حد صدایی وحشتناک ایجاد می کند.
چه زمانی باید از گیت (Gate) استفاده کرد؟
نویز گیت (noise gate) نوعی کمپرسور (یا اکسپندر Expander) است که برای قطع کردن خودکار سیگنال از میکروفون یا منبع دیگری که مدتی استفاده نشود، به کار می رود. زمانی که سطح سیگنال میکروفون از نقطه مشخصی کم تر بشود، ورودی آن میکروفون به سرعت قطع می شود (attenuated) تا از ایجاد نویز در میکس جلوگیری شود. تعداد میکروفون های سیستم شما گِین (gain) کلی قابل دسترسی قبل از بازخورد (feedback) را کاهش می دهد، در نتیجه تمیز نگه داشتن مسیر ورودی تا حد ممکن مهم است. از گیت معمولا روی میکروفون درامز استفاده می شود تا از نشت صدای سایر طبل ها یا سازهای اطراف جلوگیری شود، و گاهی از آن ها برای منابع پر نویز مانند آمپلیفایر گیتار استفاده می شود تا زمانی که سیگنال صوتی مورد نظر کاهش می یابد، صدا را قطع کند. با تنظیم سطح گیت (نقطه ای که در آن سیگنال کاسته یا قطع می شود) می توانید به میکس صدایی طبیعی بدون نویز یا نشت صدای اضافی ایجاد کنید.
گیت می تواند به تمیز کردن میکس صدای خواننده کمک کند و برای مثال با قرار گرفتن روی میکروفون خواننده دوم در جاهایی که "ساکت" هستند، صدای میکروفون را قطع کند. این کار باعث حذف mute و unmute کردن مداوم ترک در حین کنترل میکروفون های باز روی صحنه می شود. به عنوان مثال dbx 1066 یک گیت معروف و پرکاربرد است.
کاهش بازخورد (Feedback Reduction) چگونه کار می کند؟
فیدبک یا بازخورد، قاتل سیستم های PA است و میتواند یک اجرای عالی را برای نوازنده، شنونده و صدابردار تبدیل به تجربه ای دردناک و خجالت آور کند. تا چند سال پیش کار کمی برای کاهش فیدبک به صورت الکترونیکی قابل انجام بود، به غیر از تلاش های بدوی که با اکولایزر انجام میشد. با ظهور پردازش دیجیتال سیگنال (DSP) حذف خودکار فیدبک امکان پذیر شده است. متاسفانه بسیاری از محصولات اولیه توان حفظ تمامیت صوتی سیگنال را نداشند، زیرا مجبور به استفاده از فیلترهای wide notch بودند. نسل جدید سیستم های مدیریت PA مانند dbx DriveRack 260 از الگوریتمی استفاده می کنند که این مشکل را به کمک تشخیص دقیق فرکانس و فیلتر پهنای باند انطباقی، با فعال کردن حداقل تعداد فیلترهای narrow notch، فیدبک را با کمترین مداخله در سیگنال اصلی حذف می کنند.
فیدبک آکوستیک چگونه ایجاد می شود؟
فیدبک آکوستیک در سیستم های تقویت صوتی اتفاق می افتد که در آن سیگنال خروجی بلندگوها توسط میکروفون برداشته و تقویت می شود، و یک حلقه فیدبک ایجاد می شود. نتیجه صدایی شبیه جیغ یا زوزه است. در گذشته (قبل از حذف اتوماتیک فیدبک) فیدبک را به طور دستی و با استفاده از اکولایزر گرافیکی یا پارامتری 3/1 اکتاو حذف می کردند. زمانی که فیدبک ایجاد می شد، مهندس صدا باید حدس می زد که فیدبک در کجا رخ داده است و با کم کردن یک فیدر، گین آن فرکانس را کاهش می داد. این روش قسمت های بزرگی از طیف صدا را حذف می کند و مشکل دستگاه های سنتی حذف فیدبک این بود که در نهایت باعث کاهش کیفیت صدا می شد. متاسفانه مشکل دیگری که دستگاه های خودکار یا دستی حذف فیدبک دارند، این است که زمانی که فرکانس فیدبک شناسایی شده و عمل مناسب انجام می شود، باز هم دیر است و صدای فیدبک شنیده می شود.
شرح انواع اکولایزر (EQ)
اکولایزر دستگاهی است که با استفاده از یک یا چند مدار فیلتر میتواند دامنه های فرکانس مشخصی را تقویت کند یا انرژی (amplitude) آن را کاهش دهد. امروزه اکولایزرهای بسیار متنوعی وجود دارند و در کاربردهای وسیعی به کار می روند، اما اصول کار کردن همه آن ها یکسان است.
اکولایزر گرافیکی: اکولایزر گرافیکی طوری طراحی شده است که نمایشی بصری از تنظیمات اکولایزر را ارایه دهد. در گذشته اکولایزر ها تنها دارای پیچ های چرخشی بودند. هنگامی که می خواستند باند (فرکانس) 15 یا 30 یا 45 را EQ کنند، تشخیص تنظیمات در یک نگاه دشوار بود. در نتیجه اکولایزرهایی که به جای پیچ از کنترل لغزنده (slider) استفاده می کردند طراحی شدند و با ارگونومی بهبود یافته خود خیلی زود نظر مهندسان را جلب کردند. مهندسان امکان تشخیص منحنی اکولایزر در یک نگاه و کار کردن با اسلایدرها را دوست داشتند. تنها چیزی که اکولایزر را گرافیکی می کند، توان نمایش منحنی در یک نگاه است. اکولایزرهای گرافیکی وجود دارند که دارای ویژگی های اکولایزرهای پارامتری هستند، با این حال، بیشتر اکولایزرهای گرافیکی به شما امکان کنترل مجموعه از فرکانس های از پیش تعیین شده و در پهنای باندهای از پیش تعیین شده را می دهند. به طور مثال اکولایزر Alesis DEQ 230 یک اکولایزر گرافیکی با 31 باند است.
اکولایزر پارامتری: اکولایزر پارامتری دارای چندین "پارامتر" برای کنترل فیلترهای مختلفی است که می توانند روی فرکانس های صوتی اعمال شوند. اکولایزرهای پارامتری به طور عمده در موقعیت هایی به کار می روند که کنترل بسیار دقیق سیگنال صدا مورد نیاز است. یک اکولایزر پارامتری باید حداقل درای کنترل گین (gain)، Q (پهنای باند فرکانس هایی که تقویت یا حذف می شوند) و فرکانس باشد. در بیشتر موارد هر کدام از این کنترل ها دارای پتانسیومتر چرخشی هستند. برخی از اکولایزرها دارای قابلیت انتخاب و تنظیم فرکانس هستند اما کنترل Q ندارند. به این اکولایزرها quasi-parametric یا اکولایزر sweepable می گویند.
مدیریت PA
به طور خلاصه، مدیریت PA به معنی مدیریت کلیه جزییات راه اندازی و کنترل سیستم PA برای اجرای زنده است. اطمینان از وجود صدای بهینه و جلوگیری از اتفاقات ناخوانده، وظیفه مهندس میکس است. این موضوع شامل انتخاب و مکان گذاری میکروفون، میکس مانیتور شامل EQ، فیلترهای notch، کراس اوور (crossover) و کمپرسور برای مانیتورهای روی صحنه و اکولایزر استریو و کمپرسور برای مانیتورهای داخل گوشی است. تنظیم ساختار گین و و کنترل میکس و خروجی اصلی نیازمند کوک کردن سیستم با ویژگی های اتاق به همراه اکولایزر، کمپرسور، لیمیتر و پردازش افکت است. همه این موضوعات نیازمند فضایی بیشتر برای بحث و بررسی است و این مقاله تنها نقطه ای برای شروع است. برای بررسی بیشتر می توانید به کتاب "انجیل PA" (PA Bible) منتشر شده توسط Electro Voice در سال 1979 مراجعه کنید.
یکی از بدترین اتفاقات در اجرای زنده، فیدبک است. هیچ چیز بدتر از صدای جیغ در میان یک پاساژ پراحساس خواننده که باعث پرت شدن حواس مهندس صدا می شود نیست. او با عصبانیت به دنبال فرکانس فیدبک می گردد. به طور کلی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی در اجرای زنده و ایجاد بهترین صدا، نیاز به رک هایی (Rack) از تجهیزات شامل کمپرسور/لیمیترها، اکولایزر گرافیک چند بانده، کراس اوور، delay برای تنظیم زمانی مانیتورها و بلندگوهای سالن، به همراه تجهیزات RTA (real time analysis) برای کوک کردن اتاق، می باشد. مسلما در اجراهای زنده، هیچ چیز ثابت نیست و همانطور که هر مهندس صدا به شما خواهد گفت، باید همیشه منتظر این اتفاقات باشید. خوشبختانه در حال حاضر فناوری مدیریت این جنبه های صدابرداری با کمک دستگاه هایی مانند DriveRack PA و DriveRack 260 برای همه فراهم شده است. اکنون عملکرد رک هایی پر از تجهیزات با قیمتی مناسب قابل تهیه است. این سیستم ها برای گروه هایی که در کلوب های محلی تمرین می کنند بسیار مناسب هستند. قابلیت wizard تنظیم پارامترهایی مانند RTA، EQ و حذف فیدبک را به آسانی و به طور خودکار انجام می دهد. DriveRack به شما اجازه می دهد تا تنظیمات خود را ذخیره کنید تا زمانی که دوباره در کلوب اجرا می کنید، تنها با لمس یک کلید همه تنظیمات را فراخوانی کنید. صدا برداری زنده را آغاز کنید.
اگه دنبال کسی هستی که زندگیتو تغییر بده برو جلو آیینه...
پاسخ با نقل قول
 



ابزار موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
تنظیمات موضوع
پرش به انجمن:



Top
موزیکسازان از بهار سال 1392 در جهت پیشرفت موسیقی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. این سایت در ساماندهی وزارت ارشاد ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد. کلیه ی حقوق برای موزیکسازان مرجع تخصصی موسیقی ایران محفوظ میباشد.
logo-samandehi